Pressemeddelelse 4.12.2020

PRESSEMEDDELELSE: Aabenraa-projekt er blevet landsdækkende

04/12/20

Nu drikkes der ”telefonkaffe” i hele landet

Frivilligcenter Aabenraas projekt Telefonkaffe, der blev til med midler fra TrygFondens corona-pulje i foråret, har nu deltagere og samarbejdspartnere i hele landet. Sammen vil det landsdækkende netværk i den kommende tid sætte særligt ind på at bekæmpe ensomhed i juletiden, så ingen skal føle sig helt alene, selvom man måske ikke har et stort netværk at tilbringe december måned med.

18. marts 2020 offentliggjorde Frivilligcenter Aabenraa et opslag på deres Facebook-side, i forlængelse af regeringens nedlukning af landet, hvor de tilbød telefonsnak over en kop kaffe. I løbet af det første døgn herefter havde 20 frivillige meldt sig, som gerne ville tilbyde telefonvenskab og en hyggelig snak over en kop kaffe på afstand med de mange isolerede som følge af pandemien og regeringens restriktioner. Og 24. marts meldte TV-værten Lene ”Landmand søger kærlighed” Beier sig også på banen og tilbød ”telefonkaffe”. Siden har fænomenet med en sludder og en kop kaffe på afstand bredt sig, Frivilligcenter Aabenraa matcher opringere og opkaldsmodtagere i hele landet og har netop indgået samarbejdsaftaler med en række andre frivilligcentre forskellige steder i landet om at udbrede telefonkaffe.

Centerleder for Frivilligcenter Aabenraa og projektleder for Telefonkaffe, Gry Mortensen, udtaler: ”Det er simpelthen så fedt, at vi nu har gode kollegaer i andre frivilligcentre med på Telefonkaffe-holdet. Et netværk som vores giver særdeles gode betingelser for at nå endnu længere ud med telefonkaffevenner til dem, som mangler lidt ekstra kontakt til andre mennesker. Ikke mindst i denne juletid.”

Telefonkaffe-netværket tæller så forskellige kommuner som blandt andre Odder, Vordingborg, Vejle og Guldborgsund. De fleste samarbejdspartnere har valgt en model, hvor deltagerne matches centralt i Aabenraa, mens andre har valgt selv at koordinere deltagerne.

”Julen er en svær tid for mange mennesker – især for dem, der ingen familie har, eller dem, der for at passe på sig selv ikke kommer så meget ud af huset i år. Det kan blive en lang vinter i år, og vi er temmelig bekymrede for, hvilke konsekvenser det kan få for den enkelte,” fortæller Gry Mortensen og fortsætter: ”Et opkald eller to i juledagene og herefter fra en telefonven kan gøre en verden til forskel. Det ved vi fra de mange, der allerede nu har stor glæde af at have fået en ny ven gennem Telefonkaffe.”

Telefonkaffevennerne er alle frivillige, der har lyst til at gøre en forskel for andre mennesker ved at ringe til en anden 1-2 gange om ugen. Deltagerne matches ud fra ønsker og interesser og der udleveres først telefonnumre, når begge parter har sagt god for matchet i forslag. Man kan læse mere på www.telefonkaffe.dk.

Er man interesseret i at høre mere om, hvordan man kan blive frivillig telefonkaffeven, eller hvordan man kan få en ven, der ringer til én, kan man kontakte Telefonkaffes koordinator og matcher Annette Feddersen på tlf. 53700871 eller mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. . For yderligere spørgsmål til Telefonkaffe kontaktes projektleder Gry Mortensen på tlf. 53700839 eller mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.